06 437 430 63

   085 303 6793

   info@elveco.nl

Wat kost het elektrisch scooter rijden echt?

Elektrisch rijden is meer dan vier keer goedkoper in vergelijking tot een scooter op benzine. Een uitgebreide berekening is hieronder te vinden!

Een kostenpost van de elektrische scooter is dat de accu’s opgeladen dienen te worden. Om een duidelijker beeld te geven van de daadwerkelijke kosten van de Elveco bezorgscooter komt hier een rekenvoorbeeld waaruit blijkt wat de kosten zijn van het opladen van alle drie de accu’s in vergelijking tot de kosten voor benzine.

Om een antwoord te kunnen geven moeten we eerst weten wat elektriciteit kost. Laten we voor het gemak stellen dat elektriciteit “all-in” 25 eurocent kost per kiloWatt uur (kWh).

Onze scooter wordt geleverd met drie accu’s van 60V 26Ah. Nu dienen we het vermogen uit te rekenen. Dit doen we met de formule P = U x I, oftewel Vermogen = Spanning * Stroom, ofwel Watt = Voltage * Ampère. Omdat we het hebben over ampères per uur krijgen we ook een Wattage per uur.

Om één accu op te laden is er, na het volgen van bovenstaande formule, 60V * 26Ah = 1560 Wh (Watt per uur) nodig. Indien er één accu opgeladen dient te worden dan moet er dus 1560 Wh aan energie “ingestopt” worden. Dat kan de acculader doen door een uur lang 1560 Watt te leveren (1560 Watt x 1 uur = 1560 Watt uur) maar meestal gaat het wat langzamer en kost het laden van een accu 6 uur. Dan zal geen 1560 Watt geleverd worden in een uur maar (1560 / 6 =) 260 Watt voor een periode van 6 uur. Dit betekent dus dat het financieel niet uitmaakt of een accu snel opgeladen wordt of juist langzaam. Overigens is het slim om een accu langzaam op te laden, lees hier meer over bij de vraag: hoe lang duurt het opladen van een accu?

De totale energie die nodig is om alle drie de accu’s op te laden komt neer op 3 * 1560 Wh = 4680 Wh. Dit staat gelijk aan 4,68 kWh. Een lader heeft geen rendement van 100%, hij wordt warm dus heeft verliezen. Die energieverliezen moeten ook worden betaald. Het is zeer redelijk om te stellen dat het rendement van een acculader tegenwoordig rond de 80% ligt. Dus 20% van de benodigde elektriciteit gaat verloren in de acculader aan warmte.

Dit betekent dat er in totaal (4,68 kWh / 80) * 100 = 5,85 kWh nodig is om alle drie de accu’s op te laden. Qua kosten voor elektriciteit is de uitkomst 5,85 * 0,25 = €1,46. Deze prijs is nagenoeg gelijk te noemen aan de prijs van 1 liter benzine. Met drie volledig volle accu’s kan de scooter een afstand afleggen van gemiddeld 120 kilometer daar waar een scooter met 1 liter benzine niet verder komt dan 30 kilometer. Dit betekent dat elektrisch rijden maar liefst 4 keer goedkoper is dan een benzinescooter.

Indien u met één scooter 12.000 kilometer per jaar rijdt, dan zijn de kosten voor elektriciteit slechts €146, terwijl u voor een gemotoriseerde scooter €584 aan kosten zult hebben. Dit levert dus een jaarlijkse besparing op van €438 per scooter. Verder hoeft u natuurlijk nooit meer naar de pomp toe te rijden, wat ook een aanzienlijke kostenpost is over een heel jaar genomen.